Year 2020 / Volume 27 / Number 2

Original

E-consults, a new tool for pain management. Results of its implementation in an organizational structure of integrated management (EOXI)

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2020; 27(2): 97-103 / DOI: 10.20986/resed.2020.3756/2019

Alfonso Carregal Rañó, Mónica Mayo Moldes, Belén Bustabad


ABSTRACT

Introduction: On 2014 the Galician Health Service (SERGAS)starts the first teleconsult experience applied to pain unit, and the Sanitary Area of Vigo was chosen for its pilot implementation.
Material and methods: A retrospective longitudinal descriptive study was undertaken during the lapse time January 2015 to December 2018.
Results: In the period of study a total of 2218 teleconsults were requested from the 42 primare care centers of the Sanitary Area. 49% of the teleconsults were preferent. 26% (586) of the requests were rejected and 74% (1632) were evaluated at the Pain Unit. The mean time for response were: 21 days for preferents and 22 for non-preferents.
Conclusions: Teleconsult allows an improvement in the relationship between specialized and primary care levels.
Remarks the importance on consensuated protocols for patient referal. Remarks the need of an updated and well documented portfolio of services.
It allows to correct errors of information transmission between assistance levels and implement correction actions.



RESUMEN

Introducción: En diciembre de 2014, en el contexto del Plan de Atención del Dolor Crónico del SERGAS, se aplicó la primera experiencia de teleconsultas en unidades de dolor (UD). Se escogió la Estructura Organizativa de Gestión Integrada (EOXI) de Vigo para su aplicación.
Material y métodos: Se realizó un estudio descriptivo longitudinal retrospectivo de todas las teleconsultas enviadas a la UD en el periodo comprendido entre el 1 de enero de 2015 hasta el 31 de diciembre de 2018.
Resultados: Entre enero de 2015 y diciembre de 2018 se han solicitado un total de 2218 teleconsultas. Fueron realizadas desde 42 centros de salud de un total de 42 del EOXI. De las 2218 teleconsultas recibidas, el 49 % fueron preferentes. Respecto a la capacidad de resolución, el 26 % (586) de los pacientes son dados de alta de forma telemática y el 74 % (1632) son citados en la UD.
Los tiempos de respuesta medios para el periodo de tiempo estudiado fueron: 21 días para las teleconsultas preferentes y de 22 para las ordinarias.
Conclusiones: La teleconsulta contribuye a que se conozca y mejore la coordinación entre diferentes niveles asistenciales, evitando derivaciones innecesarias a consulta presencial, mejorando la accesibilidad del paciente y descongestionando los servicios hospitalarios. Pone de manifiesto la importancia de unos protocolos consensuados de remisión y la necesidad de actualizar la información sobre la cartera de servicios. Permite detectar defectos de comunicación entre Atención Primaria y UD. Permite poner en marcha acciones correctoras.





Complete Article

Nuevo comentario

Security code:
CAPTCHA code image
Speak the codeChange the code
 

Comentarios

No comments in this article

Bibliografía

1. Zundel KM. Telemedicine: history, applications, and impact on librarianship. Bull Med Libr Assoc. 1996;84(1):71-9.
2. García Cuyàs F, Vàzquez N, de San Pedro M, Hospedales M. Estado actual de la telemedicina: ¿dónde estamos y qué nos queda por hacer? Med Clin (Barc). 2018;150(4):150-4.
3. Wilson LS, Maeder AJ. Recent directions in telemedicine: Review of trends in research and practice. Healthc Inform Res. 2015;21(4):213-22.
4. Herce López J, Salazar Fernández C, Rollón Mayordomo Á, Moreno Ramírez D, Garrachón F, Serrano Moya P, et al. Telemedicina en cirugía maxilofacial. Rev Esp Cirug Oral y Maxilofac. 2008;30(2):81-9.
5. Luis C, Rufino MT, Navarro E, Real E. Telemedicina en Atención Primaria: evaluación de la retinopatía diabética en una Zona Básica de Salud. Semergen. 2009;35(1):10-4.
6. Bashshur RL, Howell JD, Krupinski EA, Harms KM, Bashshur N, Doarn CR. The empirical foundations of telemedicine interventions in Primary Care. Telemed J E Health. 2016;22(5):342-75. DOI: 10.1089/tmj.2016.0045.
7. Liddy C, Smyth C, Poulin PA, Joschko J, Rebelo M, Keely E. Improving access to chronic pain services through eConsultation: a cross-sectional study of the Champlain BASE eConsult Service. Pain Med. 2016;17(6):1049-57. DOI: 10.1093/pm/pnw038.
8. Poulin PA, Romanow HC, Cheng J, Liddy C, Keely EJ, Smyth CE. Offering eConsult to family physicians with patients on a pain clinic wait list: an outreach exercise. J Healthc Qual. 2018;40(5):e71-6. DOI: 10.1097/JHQ.0000000000000117.
9. Liddy C, Smyth C, Poulin PA, Joschko J, Sheppard M, Keely E. Supporting Better Access to Chronic Pain Specialists: The Champlain BASE™ eConsult Service. J Am Board Fam Med. 2017;30(6):766-74. DOI: 10.3122/jabfm.2017.06.170170.
10. Liddy C, Poulin PA, Hunter Z, Smyth C, Keely E. Patient perspectives on wait times and the impact on their life: A waiting room survey in a chronic pain clinic. Scand J Pain. 2017;17:53-7. DOI: 10.1016/j.sjpain.2017.07.015.
11. Consellería de Sanidad. Xunta de Galicia. (2012). Decreto 60/2012, de 26 de enero, por el que se crea la Comisión Gallega de Estrategia contra el Dolor y se establece su composición, organización y funcionamiento. Diario Oficial de Galicia, nº26.
12. Servizo Galego de Saúde. (2012). Estrategia SERGAS 2014: La Sanidad Pública al servicio del Paciente. Santiago de Compostela: SERGAS. Disponible en: http://www.sergas.es/Docs/Conselleria/Estrategia_Sergas_2014.pdf
13. Bashshur RL, Reardon TG, Shannon GW. Telemedicine: a new health care delivery system. Annu Rev Public Health. 2000;21:613-37.
14. Wootton R, Bahaadinbeigy K, Hailey D. Estimating travel reduction associated with the use of telemedicine by patients and healthcare professionals: Proposal for quantitative synthesis in a systematic review. BMC Health Serv Res. 2011;11:185. DOI: 10.1186/1472-6963-11-185.
15. Report of the eHealth Stakeholder Group on implementing the Digital Agenda for Europe Key Action 13/2 'Telemedicine', Widespread Deployment of Telemedicine Services in Europe, Version 1.0 final (12 March 2014).
16. European Commission. Communication on telemedicine for the benefit of patients, healthcare systems and society. 2008. COM (2008)689.

Tablas y Figuras

Figure 1

Figure 2

Figure 3

Figure 4

Table I

Artículos relacionados

Review of the remission and management of a cancer related pain population to a pain unit. What can we improve?

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2023; 30(1): 7-14 / DOI: 10.20986/resed.2023.4010/2022

OFA in major surgery. Experience at a secondary level hospital

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2022; 29(1): 8-14 / DOI: 10.20986/resed.2022.3991/2022

Botulinum toxin for the treatment of myofascial pain syndrome

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2021; 28(2): 100-110 / DOI: 10.20986/resed.2021.3902/2021

Evolution of low back pain in cancer patients treated with interventional pain management

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2021; 28(2): 76-81 / DOI: 10.20986/resed.2021.3901/2021

Adaptation of the chronic pain unit of the Hospital Complex from Vigo to the state of alarm due to the SARS-CoV-2 pandemic

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2020; 27(6): 392-393 / DOI: 10.20986/resed.2020.3827/2020

New strategies for postoperative pain control in tonsillectomy surgery. Is all that glitters gold?

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2019; 26(5): 270-275 / DOI: 10.20986/resed.2019.3742/2019

Information and communication technologies applied among medical professionals who perform pain treatment

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2019; 26(3): 175-183 / DOI: 10.20986/resed.2019.3709/2018

Project adapta: adequacy of treatment in breakthrough cancer pain

Rev. Soc. Esp. Dolor. 2019; 26(1): 31-43 / DOI: 10.20986/resed.2018.3661/2018

Instrucciones para citar

Carregal Rañó A, Mayo Moldes M, Bustabad B. E-consults, a new tool for pain management. Results of its implementation in an organizational structure of integrated management (EOXI). Rev Soc Esp Dolor 2020; 27(2): 97-103 / DOI: 1020986/resed20203756/2019


Descargar a un gestores de citas

Descargue la cita de este artículo haciendo clic en uno de los siguientes gestores de citas:

Métrica

Este artículo ha sido visitado 60617 veces.
Este artículo ha sido descargado 9 veces.

Estadísticas de Dimensions


Estadísticas de Plum Analytics

Ficha Técnica

Recibido: 21/07/2019

Aceptado: 16/02/2020

Prepublicado: 16/03/2020

Publicado: 17/04/2020

Tiempo de revisión del artículo: 198 días

Tiempo de prepublicación: 239 días

Tiempo de edición del artículo: 271 días


Compartir

Este artículo aun no tiene valoraciones.
Reader rating:
Rate this article:
© 2024 Revista de la Sociedad Española del Dolor
ISSN: 1134-8046   e-ISSN: 2254-6189

      Indexada en: